A védikus irodalom
A Védát (Tudás) Vjászadéva Visnu (a Fenntartó minőség) irodalmi inkarnációja (megtestesülése) jegyezte le kb. 5000 évvel ezelőtt.
I. Először egy Védát, egy könyvet, a Tudás teljes tárházát írta le, melyet az érthetőség kedvéért 4 részre osztotta, így jött létre a négy Véda:
- a Rig (Himnusz),
- a Száma (Ének),
- a Jadzsur (Áldozat) és
- az Atharva (Varázslat).
II. Mindezekhez tartozik a Védánga, azok a segédtudományok, melyek által megérthetőek ezek a könyvek:
- az egyik a szanszkrit nyelv ismerete, melyre teljesen érhető okokból szükség volt;
- a másik pedig az áldozatbemutatáshoz szükséges szertartások (kalpa) és azok megfelelő időpontjainak kiválasztásához a Dzsjótisa (a Fény, az Idő tudománya, csillagászat, asztronómia, asztrológia).
III. Az Upánga
Mind a 4 könyvnek vannak szamhitá, bráhmana, áranjaka és upanisad részei. Ezek közül a Védák esszenciális tanításai legfőképpen az Upanisadokból ismerhetőek meg, melyek értelmezéseit 1. a különböző nézőpontok, filozófiai iskolák, a Darsana / Mímámszá adják meg.
A Darsanákat két szempont alapján csoportosítják:
- ásztika (van, létezik), azaz elfogadják a védikus tanításokat;
- násztika (nem van), mely nem fogadja el a védikus tanításokat. Ilyenek a Buddha és Dzsaina követők.
Az ásztika csoportot két fő részre lehet osztani aszerint, hogy
- közvetlen vagy
- közvetett úton ad tanítást.
A közvetlen csoportba tartozik:
- Dzsaimini risi Mímámszá szútra című műve, mely a karma / púrva mímámsza iskolát mutatja be az áldozatok, szertartások leírásán keresztül; valamint
- Vjászadéva Védánta szútra műve, mely a Védánta / Uttara mímámsza iskolát írja le, melyet a Védák végkövetkeztetésének is hívnak.
A közvetett utak:
- a nyája, a logika útja Aksapáda Gautam risi Nyája szútrája alapján
- a vaisésika / paramávu váda, az atomelélet Kanáda risi Vaisésika szútrája révén
- a szánkhja, az elemzés (mi mulandó, mi örök) Kapila muni / Ísvarakrishna Szánkhja káriká művével
- az astánga jóga (nyolc rész), az megszabadulás útja Patanydzsali Jóga szútrája alapján
2. Ezeken felül van az úgynevezett Purána irodalom, melybe
- az Elbeszélő történetek (Puránák) és
- az Eposzok (Itihászák) tartoznak,
- valamint a Kiegészítők (Upavédák),
- és a Művészetek (Kalah).
A Puránákat három részre osztják:
- amala purána (tiszta, tökéletes, hibátlan), ami maga a Srímad Bhágavatam vagy Bhágavata Purána, az egyik legmonumentálisabb mű a maga 12 énekével
- a következő a mahápuránák, melyeket a 3 kötőerő (guna) alapján sorolnak be (száttvika, rádzsaszika, támaszika)
- és végül az upapuránák, melyek nagy mesterek tanításait tartalmazzák
Az Itihászákból két fő művet szokás megemlíteni, melyekhez tartozik egy-egy fontosabb ún. belső tanítás:
- Válimiki muni Rámájána című eposza, mely a híres Ráma király történet meséli el, Visnu 7. avatára (alászállás, megtestesülés). E mű betétje a Vaszistha jóga, melyben Vaszistha muni tanítja az ifjú Ráma herceget.
- A másik pedig a Mahábhárata, melynek betétje a Bhagavad gítá vagy más néven Gítá upanisad, melyben Krisna, mint kocsihajtó, tanítja Ardzsunát.
Vannak még az Upavédák, mint kiegészítő tudományok:
- Ájur véda ~ az élet tudománya,
- Dahnur véda ~ hadtudomány,
- Gándharva véda ~ zene, színház, tánc,
- Sztápatja véda ~ építészet.
Valamint a Kalah, a 64 művészet.
3. A Dharma, a törvénykezés művei:
- Dharma sásztárk ~ törvénykönyvek,
- Artha sásztrák ~ politika tudomány,
- Niti sásztrák ~ etika, erkölcs, morál könyvei.
4. Végül a Nyája, a logika tudománya, melynek műve a Nyája szútra.