A védikus irodalom

2017.08.03

A Védát (Tudás) Vjászadéva Visnu (a Fenntartó minőség) irodalmi inkarnációja (megtestesülése) jegyezte le kb. 5000 évvel ezelőtt.

I. Először egy Védát, egy könyvet, a Tudás teljes tárházát írta le, melyet az érthetőség kedvéért 4 részre osztotta, így jött létre a négy Véda:

  • a Rig (Himnusz),
  • a Száma (Ének),
  • a Jadzsur (Áldozat) és
  • az Atharva (Varázslat).


II. Mindezekhez tartozik a Védánga, azok a segédtudományok, melyek által megérthetőek ezek a könyvek:

  • az egyik a szanszkrit nyelv ismerete, melyre teljesen érhető okokból szükség volt;
  • a másik pedig az áldozatbemutatáshoz szükséges szertartások (kalpa) és azok megfelelő időpontjainak kiválasztásához a Dzsjótisa (a Fény, az Idő tudománya, csillagászat, asztronómia, asztrológia).


III. Az Upánga

Mind a 4 könyvnek vannak szamhitá, bráhmana, áranjaka és upanisad részei. Ezek közül a Védák esszenciális tanításai legfőképpen az Upanisadokból ismerhetőek meg, melyek értelmezéseit 1. a különböző nézőpontok, filozófiai iskolák, a Darsana / Mímámszá adják meg.

A Darsanákat két szempont alapján csoportosítják:

  • ásztika (van, létezik), azaz elfogadják a védikus tanításokat;
  • násztika (nem van), mely nem fogadja el a védikus tanításokat. Ilyenek a Buddha és Dzsaina követők.

Az ásztika csoportot két fő részre lehet osztani aszerint, hogy

  • közvetlen vagy
  • közvetett úton ad tanítást.

A közvetlen csoportba tartozik:

  • Dzsaimini risi Mímámszá szútra című műve, mely a karma / púrva mímámsza iskolát mutatja be az áldozatok, szertartások leírásán keresztül; valamint
  • Vjászadéva Védánta szútra műve, mely a Védánta / Uttara mímámsza iskolát írja le, melyet a Védák végkövetkeztetésének is hívnak.

A közvetett utak:

  • a nyája, a logika útja Aksapáda Gautam risi Nyája szútrája alapján
  • a vaisésika / paramávu váda, az atomelélet Kanáda risi Vaisésika szútrája révén
  • a szánkhja, az elemzés (mi mulandó, mi örök) Kapila muni / Ísvarakrishna Szánkhja káriká művével
  • az astánga jóga (nyolc rész), az megszabadulás útja Patanydzsali Jóga szútrája alapján


2. Ezeken felül van az úgynevezett Purána irodalom, melybe

  • az Elbeszélő történetek (Puránák) és
  • az Eposzok (Itihászák) tartoznak,
  • valamint a Kiegészítők (Upavédák),
  • és a Művészetek (Kalah).

A Puránákat három részre osztják:

  • amala purána (tiszta, tökéletes, hibátlan), ami maga a Srímad Bhágavatam vagy Bhágavata Purána, az egyik legmonumentálisabb mű a maga 12 énekével
  • a következő a mahápuránák, melyeket a 3 kötőerő (guna) alapján sorolnak be (száttvika, rádzsaszika, támaszika)
  • és végül az upapuránák, melyek nagy mesterek tanításait tartalmazzák

Az Itihászákból két fő művet szokás megemlíteni, melyekhez tartozik egy-egy fontosabb ún. belső tanítás:

  • Válimiki muni Rámájána című eposza, mely a híres Ráma király történet meséli el, Visnu 7. avatára (alászállás, megtestesülés). E mű betétje a Vaszistha jóga, melyben Vaszistha muni tanítja az ifjú Ráma herceget.
  • A másik pedig a Mahábhárata, melynek betétje a Bhagavad gítá vagy más néven Gítá upanisad, melyben Krisna, mint kocsihajtó, tanítja Ardzsunát.

Vannak még az Upavédák, mint kiegészítő tudományok:

  • Ájur véda ~ az élet tudománya,
  • Dahnur véda ~ hadtudomány,
  • Gándharva véda ~ zene, színház, tánc,
  • Sztápatja véda ~ építészet.

Valamint a Kalah, a 64 művészet.


3. A Dharma, a törvénykezés művei:

  • Dharma sásztárk ~ törvénykönyvek,
  • Artha sásztrák ~ politika tudomány,
  • Niti sásztrák ~ etika, erkölcs, morál könyvei.


4. Végül a Nyája, a logika tudománya, melynek műve a Nyája szútra.

By Aszanga
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el