A jóga meghatározása a Védák alapján

2017.08.24

Három, szinte klasszikusnak számító szentíráson keresztül vizsgáljuk a jóga jelentését:

  • Szvátmáráma mester Hatha jóga pradípiká (A hatha jóga lámpása) című műve a 15. századból (Hidas Gergely, Kiss Csaba, Zentai György fordítása)
  • Patanydzsali (Ádisésa inkarnációja ~ Visnu kígyóágya) Jóga szútra gyűjteménye kb. i.e. 4. századból (Bakos Attila / Tóth Soma László fordítása)
  • Vjászadéva (irodalmi inkarnáció) lejegyzéséből született Srímad Bhágavatam / Bhágavata Purána, mely az egyik magyarázata a Védánta szútrának kb. i.e. 5000-ből (A.C.Bhaktivednata Szvámí Prabhupáda fordítása)

1. Szvátmáráma: Hatha jóga pradípiká (A hatha jóga lámpása), 15. század

Első tanítás

Hódolat a tiszteletreméltó Ádináthának (~ első védelmező - Siva), aki a hatha jóga tudományát tanította, mely mint

A hatha jóga tudománya egy ragyogó lépcsősor, a legmagasabb rádzsa jógához vezeti az arra törekvőket. ''1''

Meghajolván a tiszteletreméltó nátha-mester előtt, Szvátmáráma jógi kifejti

A hatha jóga célja kizárólag a rádzsa jóga elérése. ''2''

Azok számára, akik a sokféle tan sötétjében tévelyegnek, és így nem ismerik a rádzsa jógát, a kegyes Szvátmáráma elkészítette a hatha jóga lámpását. ''3''

A hatha menedékhelye mindazoknak, akiket kínok gyötörnek,

a hatha minden elkötelezett jóga gyakorló számára olyan, mint a földet a hátán fenntartó teknős. ''10''

Legyen bár fiatal, öreg avagy aggastyán, beteg vagy gyenge, ha fáradhatatlanul gyakorolja a jógát, eléri a beteljesülést. '' 66 ''

Aki eltökélten gyakorol - eredményt ér el. Hogyan is érne el eredményt, aki nem gyakorol?

Csupán tankönyvek olvasgatásával nem teljesedik be a jóga. '' 67 ''

A beteljesülésről szóló történetek nem kiváltói magának a beteljesülésnek, a (vezeklő)ruha viselése sem.

Csak a gyakorlás vezet sikerre, ez az igazság, semmi kétség. '' 68 ''

A hatha jóga gyakorlatai között az összes testtartás, a különböző kumbhakák és más fenséges cselekedetek, a rádzsa jóga gyümölcsének beértéig használatosak. '' 69 ''

Második tanítás

A hatha nélkül a rádzsa-jóga, a rádzsa-jóga nélkül pedig a hatha nem sikerül, ezért gyakorolja mindkettőt a végső eredményig. '' 76 ''

Szép alak, karcsúság, ragyogó arc, a belső hang megjelenése, igen tiszta szemek, egészség, a férfimag feletti uralom, az emésztő tűz fellobbanása s a nádík megtisztulása jellemzi a hatha-jógában elért sikert. '' 78 ''

2. Patanydzsali: Jóga szútra, kb. i.e. 4. század

I. szamádhi páda

2. szútra: jógah csitta vritti niródhah

A jóga a tudat/elme (csitta) ellenőrzése/igázása, a tudatfolyamatok (vritti) kioltása (niródha). /

A jóga az anyagi tudatfolyamatok megfékezése.

3. szútra: tatá drastuh szvarúpé vaszthánam

Ekkor a látó (drasthá) önnön eredeti formájában (szvarúpa) nyugszik (avaszthánam). /

(Ha ez megtörtént) akkor a látó (egyéni lélek) saját (eredeti) formájában helyezkedik el.

II. szádhana pádha

1. szútra: tapah szvádhjáj ésvara pranidhánáni krijá jógah

Vezeklés (tapah), önelemzés és az Írások tanulmányozása (szvádhjája) meghódolás az Istenség személyisége előtt (ísvara pranidhána) alkotják a jóga előkészítő vagy cselekvő szakaszát (krijá jóga). /

A cselekvés útján történő gyakorlásának (krijá jóga) elemei az aszkézis (tisztító tettek, melyek elégetik a szívben lévő tisztátalanságot), a Védikus szentírások (a valódi én megértése céljából történő) tanulmányozása, valamint az Isten (ísvara) iránti odaadás.

2. szútra: szamádhi bhávanárthah klésa tanú karanárthas csa

A cselekvés jógájának gyakorlása (krijá jóga) megszünteti a szenvedések (klésa) okát, s ezzel lehetővé teszi a végső cél, a megvilágosodás vagy szamádhi elérését. /

A (felsorolt három folyamat) célja a szamádhi (a teljes lelki elmerülés) elérése és a szenvedést okozó tényezők csökkentése.

3. Vjászadéva: Srímad Bhágavatam / Bhágavata Purána, kb. i.e. 5000

28. fejezet: 1. vers

srí bhagaván uvácsa

jógaszja laksanam vaksjé

szabídzsaszja nripátmajé

manó jénaiva vidhiná

praszannam játi szat patham

Az Istenség Személyisége így szólt:

Most elmagyarázom neked azt a jóga rendszert,

Kedves anyám, óh, király leánya!

amely az elme összpontosítására irányul.

E folyamat végzése boldoggá teszi az embert,

s általa előreléphet az Abszolút Igazság felé vezető úton.

Jól látszik az az ív, miszerint a Hatha jóga, főleg fizikális gyakorlatai elvezetnek Patanydzsali jógájához, mely sokkal inkább egy belső munka a fizikain túl. Érdemes észrevenni, hogy a Bhágavatam mennyire hasonlóan értelmezi a jógát, mint Patanydzsali szútrái. Nem véletlen, hogy fő forrásnak a Jóga szútrákat szoktak alapul venni.

By Aszanga
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el