A jóga meghatározása a Védák alapján
Három, szinte klasszikusnak számító szentíráson keresztül vizsgáljuk a jóga jelentését:
- Szvátmáráma mester Hatha jóga pradípiká (A hatha jóga lámpása) című műve a 15. századból (Hidas Gergely, Kiss Csaba, Zentai György fordítása)
- Patanydzsali (Ádisésa inkarnációja ~ Visnu kígyóágya) Jóga szútra gyűjteménye kb. i.e. 4. századból (Bakos Attila / Tóth Soma László fordítása)
- Vjászadéva (irodalmi inkarnáció) lejegyzéséből született Srímad Bhágavatam / Bhágavata Purána, mely az egyik magyarázata a Védánta szútrának kb. i.e. 5000-ből (A.C.Bhaktivednata Szvámí Prabhupáda fordítása)
1. Szvátmáráma: Hatha jóga pradípiká (A hatha jóga lámpása), 15. század
Első tanítás
Hódolat a tiszteletreméltó Ádináthának (~ első védelmező - Siva), aki a hatha jóga tudományát tanította, mely mint
A hatha jóga tudománya egy ragyogó lépcsősor, a legmagasabb rádzsa jógához vezeti az arra törekvőket. ''1''
Meghajolván a tiszteletreméltó nátha-mester előtt, Szvátmáráma jógi kifejti
A hatha jóga célja kizárólag a rádzsa jóga elérése. ''2''
Azok számára, akik a sokféle tan sötétjében tévelyegnek, és így nem ismerik a rádzsa jógát, a kegyes Szvátmáráma elkészítette a hatha jóga lámpását. ''3''
A hatha menedékhelye mindazoknak, akiket kínok gyötörnek,
a hatha minden elkötelezett jóga gyakorló számára olyan, mint a földet a hátán fenntartó teknős. ''10''
Legyen bár fiatal, öreg avagy aggastyán, beteg vagy gyenge, ha fáradhatatlanul gyakorolja a jógát, eléri a beteljesülést. '' 66 ''
Aki eltökélten gyakorol - eredményt ér el. Hogyan is érne el eredményt, aki nem gyakorol?
Csupán tankönyvek olvasgatásával nem teljesedik be a jóga. '' 67 ''
A beteljesülésről szóló történetek nem kiváltói magának a beteljesülésnek, a (vezeklő)ruha viselése sem.
Csak a gyakorlás vezet sikerre, ez az igazság, semmi kétség. '' 68 ''
A hatha jóga gyakorlatai között az összes testtartás, a különböző kumbhakák és más fenséges cselekedetek, a rádzsa jóga gyümölcsének beértéig használatosak. '' 69 ''
Második tanítás
A hatha nélkül a rádzsa-jóga, a rádzsa-jóga nélkül pedig a hatha nem sikerül, ezért gyakorolja mindkettőt a végső eredményig. '' 76 ''
Szép alak, karcsúság, ragyogó arc, a belső hang megjelenése, igen tiszta szemek, egészség, a férfimag feletti uralom, az emésztő tűz fellobbanása s a nádík megtisztulása jellemzi a hatha-jógában elért sikert. '' 78 ''
2. Patanydzsali: Jóga szútra, kb. i.e. 4. század
I. szamádhi páda
2. szútra: jógah csitta vritti niródhah
A jóga a tudat/elme (csitta) ellenőrzése/igázása, a tudatfolyamatok (vritti) kioltása (niródha). /
A jóga az anyagi tudatfolyamatok megfékezése.
3. szútra: tatá drastuh szvarúpé vaszthánam
Ekkor a látó (drasthá) önnön eredeti formájában (szvarúpa) nyugszik (avaszthánam). /
(Ha ez megtörtént) akkor a látó (egyéni lélek) saját (eredeti) formájában helyezkedik el.
II. szádhana pádha
1. szútra: tapah szvádhjáj ésvara pranidhánáni krijá jógah
Vezeklés (tapah), önelemzés és az Írások tanulmányozása (szvádhjája) meghódolás az Istenség személyisége előtt (ísvara pranidhána) alkotják a jóga előkészítő vagy cselekvő szakaszát (krijá jóga). /
A cselekvés útján történő gyakorlásának (krijá jóga) elemei az aszkézis (tisztító tettek, melyek elégetik a szívben lévő tisztátalanságot), a Védikus szentírások (a valódi én megértése céljából történő) tanulmányozása, valamint az Isten (ísvara) iránti odaadás.
2. szútra: szamádhi bhávanárthah klésa tanú karanárthas csa
A cselekvés jógájának gyakorlása (krijá jóga) megszünteti a szenvedések (klésa) okát, s ezzel lehetővé teszi a végső cél, a megvilágosodás vagy szamádhi elérését. /
A (felsorolt három folyamat) célja a szamádhi (a teljes lelki elmerülés) elérése és a szenvedést okozó tényezők csökkentése.
3. Vjászadéva: Srímad Bhágavatam / Bhágavata Purána, kb. i.e. 5000
28. fejezet: 1. vers
srí bhagaván uvácsa
jógaszja laksanam vaksjé
szabídzsaszja nripátmajé
manó jénaiva vidhiná
praszannam játi szat patham
Az Istenség Személyisége így szólt:
Most elmagyarázom neked azt a jóga rendszert,
Kedves anyám, óh, király leánya!
amely az elme összpontosítására irányul.
E folyamat végzése boldoggá teszi az embert,
s általa előreléphet az Abszolút Igazság felé vezető úton.
Jól látszik az az ív, miszerint a Hatha jóga, főleg fizikális gyakorlatai elvezetnek Patanydzsali jógájához, mely sokkal inkább egy belső munka a fizikain túl. Érdemes észrevenni, hogy a Bhágavatam mennyire hasonlóan értelmezi a jógát, mint Patanydzsali szútrái. Nem véletlen, hogy fő forrásnak a Jóga szútrákat szoktak alapul venni.